EGR-szelep meghibásodásának gyakoribb tünetei

Meghibásodott a gépjárművünkben az EGR szelep, azaz más néven a kipufogógáz-visszavezető?

Mielőtt neki ugranánk a hibásnak vélt autóalkatrész cseréjének, ajánlatos hogy vegyük figyelembe, hogy a motor teljesítményével kapcsolatos problémák, amelyek hibás EGR szelepre utalnak, a rendszerben fellépő egyéb hibákra is utalhatnak. Ha nem végzünk szakszerű és pontos hibaelhárítást, nem az is előfordulhat, hogy fölösleges alkatrészcserébe kezdünk, ami időpazarlást és pénzkidobás is.

Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, a meghibásodás leggyakoribb tüneteit. És további érdekességek olvashatóak az alkatrészről.

-           EGR szelep meghibásodásának tünetei

-           EGR szelep hiba rángatás

-           hogyan deríthetjük ki, hogy a problémát az EGR szelep, vagy esetleg valami más okozza

-           EGR szelep hiba füstölés

-           EGR szelep feladata és hogyan működik

-           EGR szelepek típusai

 

Az EGR szelep meghibásodásának tünetei

A meghibásodott EGR szelep sok hibatünetet okozhat, mégis a következő tünetek a legáltalánosabbak:

 

-          Ingadozó alapjárat vagy esetenként akadozás

-          sikertelen emissziós teszt, azaz környezetvédelmi előírásoknak nem felel meg a gépjármű

-           bekapcsol a motorhiba jelző lámpa (angolul: Check Engine)

-          kellemetlen üzemanyag szag

-          növekvő üzemanyag-fogyasztás

-          kopogó hangok

 

 

Nyitott vagy zárt helyzetben elakadó EGR szelep

Az EGR szelep hibája kétféle módon lehetséges. A kétféle meghibásodás eltérő hibatünetekkel jár. A hibást EGR szelep vagy folyamatosan nyitott, vagy folyamatosan zárt állapotban van. Így nem tud megfelelően elvégezni a feladatát. Ha az EGR szelep nyitott helyzetben akad el, akkor ez a hibatünet azzal jár, hogy a kipufogógázok folyamatosan ömlenek a gépjármű szívócsonkjába. Ilyenkor az alábbi hibatünetekkel találkozhatunk:

Ingadozó alapjárat a motor beindításakor, mikor nem éri el a motor az üzemi hőmérsékletet, esetenként a jelzőlámpánál várakozva, vagy mikor egy parkolóban szabad helyet keresünk, vagyis amikor a felmelegedett motor alacsony fordulatszámon működik.

-          alapjáraton működő motor elakad

-          megnövekszik az üzemanyag fogyasztás

-          A műszerfalon kigyullad a motorhiba jelző lámpa, amit MIL lámpának is neveznek. Angolul Check Engine hibás működést jelző lámpa.

-          üzemanyagszag érezhető, amikor a motor működik, mivel a kipufogócsőből nagyobb mennyiségű szénhidrogén mennyiség távozik

-          A jármű nem megy át az emissziós teszten, azaz a gépjármű nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak. Ha a motor alacsony fordulatszámon működik, az égéskamrákban az alacsonyabb hőmérséklet megakadályozza a teljes üzemanyag-mennyiség elégését, így jelentősen megnő a kipufogócsőből kiáramló el nem égett szénhidrogén gázok mennyisége.

 

 

A másik eset, ha az EGR szelep zárt helyzetben akad el:

Ez esetben a szelep folyamatosan elzárja a kipufogógáz visszaáramlását a gépjármű szívócsonkjába. Ilyenkor az alábbi hibatünetek léphetnek fel:

-          Alacsony, de az alapjáratnál mégis nagyobb fordulatszámon a motorból kopogó hang hallatszik. Ez az üzemanyag túl korai égésének hangja, a magas hőmérséklet hatására.

-          A műszerfalon kigyullad a motor hibajelző lámpa.

-          Hangos robbanások. A normál égést egy második égés követheti, a kettő együtt pedig akkora erővel léphet fel, hogy az akár a motor károsodását is okozhatja.

-           A jármű nem megy át az emissziós teszten, azaz a környezetvédelmi előírásoknak nem felel meg.  Az égéskamrában a magas hőmérséklet hatására túl nagy mennyiségű nitrogénoxid keletkezik, amely a kipufogó rendszeren keresztül távozik.

 

 Hibaelhárítás legfőbb kérdése, hogy az EGR szelep hibás vagy valami egyéb alkatrész?

A hibafeltárást tovább bonyolítja, hogy ugyanazok a motorproblémák, amelyek az EGR szelep meghibásodására utalnak, a rendszer más részeinek hibáját is jelezhetik. Hiszen akár hasonló hibatüneteket produkálhatnak a hibás gyújtógyertyák, gyújtáskábelek amelyik modellek rendelkeznek ilyennel, üzemanyagszűrő, üzemanyagnyomás szabályozó szelep illetve a motor különböző érzékelői és szenzorai.

A szénhidrogén-kibocsátás növekedését nem kizárólag a nyitva maradt EGR-szelep okozhatja. Egyéb rendszerekben keletkező problémák is vezethetnek ugyanehhez a tünethez: a hengerek által kifejtett nem megfelelő sűrítés, egy meghibásodott lambdaszonda, egy szivárgó injektor, rosszul időzített gyújtás, vagy más egyéb problémák.

Hasonlóképpen, a megnövekedett NOx-kibocsátást okozhatja alacsony üzemanyagnyomás, szivárgó hengerfejtömítés, vákuumszivárgás, egy eldugult befecskendező szelep stb.

Az ingadozó alapjáratot okozhatja vákuumszivárgás vagy valamilyen, a gyújtásrendszerben keletkező probléma, például a gyújtótrafó.

Ezért, mielőtt az alkatrészcserére költenénk pénzt, szánjunk időt az EGR szelep vagy más rendszerek alkatrészeinek vizsgálatára, hogy a problémát leszűkíthessük. Egy pontos diagnózis felállításával pontosan felderíthető a hibás alkatrész. Így a többletköltségek elkerülhetők, melyek a további alkatrészek cseréjiből felmerülne.  

Ha az autó elektronikus EGR szeleppel rendelkezik, a hibaelhárítás egyszerűbb, hiszen ebben az esetben a műszerfalon a motorhiba jelző, azaz a Check Engine vagy MIL lámpa jelzi, hogy a gépjármű vezérlőegysége hibát talált. Egy megfelelő diagnosztikai műszer segítségével leolvashatjuk a hibakódokat a gépjármű vezérlőegységből, amiből megtudhatjuk, hogy pontosan melyik alkatrészek a hibásak.

Az EGR szelep feladata nem más, mint a kipufogógázok utókezelése. Ez az utókezelés révén a gépjármű a modern kor környezetvédelmi előírásainak is megfelel.

A kinti levegő, amely a szívócsövön át a motorba jut, közel 80% nitrogént és 20% oxigént tartalmaz, valamint kis mennyiségben más egyéb elemeket. Amikor a kinti levegő összekeveredik az üzemanyaggal és az égeskamrában égésre kerül a sor, a hőmérséklet meghaladhatja az 1370 celsius fokot is. Ezen a hőmérsékleten a többnyire inaktív nitrogén gáz nitrogén-oxid (NOx) gázokat termel, amelyek szennyezik a levegőt és egészségügyi problémákat okoznak. Ekkor jön képbe a EGR szelep. Ugyanis, ha az elégett kipufogógázokat az EGR szelepen keresztül visszavezetjük az égéskamrába, a hőmérséklet csökken, ami gátolja a NOx gázok termelődését.

 

Hogyan látja el az EGR szelep megfelelően a feladatát?

Az EGR szelep egy motor egyik fontos alkatrésze, melynek feladata, hogy meghatározott mennyiségben lehetővé tegye a kipufogógázok beáramlását a szívócsonkba. Nem kell bonyolult alkatrészre gondolni, egy egyszerű szelepről van szó, amely szükség szerint kinyílik vagy bezárul.
De mégis akkor bizonyos típusoknál miért olyan drága az ára?

Az EGR szelepnek a rendszer felépítésétől, a vezérlés típusától és az érzékelők számától függetlenül egyetlen feladata van, hogy kinyíljon, és a kipufogógázokat az égéstérbe irányítsa, vagy bezárjon, és megakadályozza bejutásukat az égéstérbe. A motor elindításakor a szelep működésbe lép, és zárt állapotban vár, azaz elzárva a kipufogógázok visszaáramlásának útját.

Amint a motor eléri az üzemi hőmérsékletet és a fordulatszám megnő, a szelep, függetlenül attól, hogy vákuumos vagy elektronikus vezérlésű EGR szelepről beszélünk, fokozatosan kinyílik. Ezzel lehetővé teszi a kipufogógázok beáramlását az égéstérbe, ahol ezek a levegő-üzemanyag-keverékkel vegyülnek. Ha csökkentjük a gépjármű sebességát, vagy megállunk, a szelep fokozatosan bezárul, és így elzárja a kipufogógázok áramlásának útját. A folyamat addig tart, ameddig a motort le nem állítjuk. Leállítás után az EGR szelep bezárul és zárt helyzetben marad.

 

Az EGR rendszerek típusai

Akár benzin- és dízelmotorokról is beszélünk többféle különböző EGR rendszert alkalmaznak. Az EGR szelepek típusai:

 

-          Vákuumos EGR szelep

-          Digitális EGR szelep

-          EGR-sugár alkalmazása EGR szelep helyett

-          Ellennyomásos EGR szelep

-          Elektronikus vákuumos EGR szelep

 

 

A régebbi évjáratoknál az EGR szelep általában egy vastag, kerek fémtárcsa, amely többnyire a motor felső részén, esetleg az oldalán helyezkedik el. Az ilyen régebb évjáratok esetében egy kis átmérőjű vákuumtömlő működtet egy egyszerű szelepet. A tömlő a szelep felső részét a karburátorhoz vagy a fojtószelephez csatlakoztatja. A tányérszelephez tartozik egy vákuum-membrán, egy rugó és egy szelepvezető. Ezeket az EGR szelepeket hívják membrános szelepeknek.

    A modern gépjárművek elektronikus vezérlésű vákuumos EGR szeleppel rendelkeznek, amelyek egy kis tömbben vagy hengerben helyezkednek el. A szelep a régebbi modellekhez hasonlóan működik, azzal a különbséggel, hogy az elektronikus EGR helyzetjelző szenzor kommunikál a jármű vezérlőegységével a megfelelő működés érdekében. Ugyanakkor láthatunk elektromágneseket is, amelyek vákuumtömlővel csatlakoznak a szelephez.

Egy elektronikus EGR szelep egyéb alkatrészeket is tartalmazhatnak, például egy digitális szelepet, amely teljes egészében fölöslegessé teszi a vákuumvezérlést. Egy radikálisabb, néhány modell esetében alkalmazott megoldás a szelepet EGR sugarakkal helyettesíti a szívócsonk alsó részében.  Néhány újabb, fokozottan hatékony motor, mint például a VVT, azaz változó szelepvezérlésű motorok semmilyen EGR rendszert nem használnak.

# EGR szelep hang, tanítás, hiba rángatás, ára, benzines motornál, hiba füstölés, tisztítás féktisztítóval, szoftveres kikapcsolása ár

Forrás: ketmolnarauto.hu, 2020-03-13 16:10