Vezérműszíj élettartama, csereperiódus

vezérműszíj vagy más néven fogasszíj a motor fontos alkotóeleme. Ez a kapcsolat a forgattyús tengely és a vezérműtengely között, és az utóbbi által működtetett szívó- és kipufogószelepek vezérlésére szolgál. Egyes járművekben ezt a folyamatot úgynevezett vezérműlánc hajtja végre.
 
Az alkatrész élettartama véges. Ha a fogasszíjat nem cserélik ki a gyártó által meghatározott csereperiódus alapján, azaz megfelelő időben és óvintézkedésként (az adott jármű gyártója által ajánlott karbantartási időközökkel összhangban), fennáll annak a veszélye, hogy átugrik vagy akár elszakadhat. És ekkor drága motorhiba valószínűsíthető ennek eredményeként. Ebben a cikkünkben elsősorban a vezérműszíj élettartama és csereperiódus betartásának fontosságáról lesz szó.
 
 
Mikor kell cserélni a vezérműszíjat?
Ha a vezérműszíj elszakad akkor már nincs mit tenni, akár nagyobb motorkárosodást sem lehet kizárni. Ezért mindig fontos, hogy előzetesen tartsuk be a gyártó által ajánlott csereperiódus intervallumát. Ha kétségeink vannak, inkább túl korán, mintsem későn cseréljük a vezérlést.
 
A gyártók ajánlásai, amelyek az egyes motorokhoz külön-külön meghatározzák a csereperiódus intervallumokat, jelzést adnak.
Összességében ezek nagyban különböznek, de megtalálhatók a szervizkönyvben. Gyakran 90 000 és 200 000 kilométer között vannak kilométerrel vagy 4 és 10 év van meghatározva.
 
Az újabb modellek esetén a csereperiódus időköze általában sokkal hosszabb, mivel más alkatrészeket - például a vízszivattyút vagy más néven vízpumpát- egy hosszbordás szíj hajtja . A fogazott szíj tehát kevésbé feszült. Ezen felül egyre robusztusabb anyagokat használnak.
A futott kilométertől függetlenül a rövidebb távolságot teljesítő tulajdonosoknak egy bizonyos idő elteltével is cserélni szükséges a vezérműszíjat, mivel ez idővel porózus szerkezetű lesz. Hatévente érdemes vezérlés cserét elvégezni, hiszen ez a szíj ajánlott élettartama.
 

Összegezve, az alábbi három jel azt jelzi, hogy a vezérműszíj élettartama végéhez ért, vagy túléptük a csereperiódus határát.

1. Elérte a gyártó előírásainak megfelelő változtatási csereperiódus intervallumot. Így haladéktalanul cserélni szükséges, hogy kizárjuk a motor károsodásának kockázatát.

2. Fogazott szíj szakadás történt - itt a szelepek és dugattyúk esetleges következményes károsodása miatt nagy többletköltségek várhatók. 

3. A jármű szokatlan motorral működik - a vezérműszíj repedt, porózusos szerkezetű vagy kemény lehet. Természetesen más okok is okozzák a motor egyenetlen működését.
 
 
Vezérműszíj cseréje
Először is felmerülhet a kérdés, hogy lehetséges-e javítás vagy az érintett vezérműszíjat teljesen ki kell cserélni.Mivel a vezérműszíj kopó alkatrész, a teljes csere az egyetlen lehetőség. Ezenkívül az összes feszítőt és görgőt is ki kell cserélni. 
 
A feszítőgörgő nagy jelentőséggel bír a fogazott szíj zökkenőmentes működése szempontjából, mivel ez biztosítja a szíj állandó feszítését. Ha a szíjtárcsa blokkolódik, a fogazott szíj jelentősen károsodhat, ami az élettartam megrövidülését okozhatja. Felmelegedhet és el is elszakadhat.
 
A jármű típusától függően más alkatrészeket is cserélni szükséges. Különösen az idősebb modellekben a vezérműszíjak a vízszivattyút is meghajtják,  így azt is szükséges cserélni. Ennek elhalasztásakor legrosszabb esetben a vízszivattyú beáll, ami ugyancsak a fogasszíj élettartamára káros lehet vagy elszakadhat.  Ezenkívül a vízszivattyú és a fogasszíj egymáshoz igazodnak, ami azt jelenti, hogy egy régi vízszivattyú gyakran nem működik optimálisan egy új fogazott szíjjal.
 
A fent említett okok miatt  autóalkatrész webáruházunkban  vezérműszíj készleteket vagy más néven fogasszíj készleteket kínálunk ügyfeleink részére, amelyek tartalmazzák az összes kopó alkatrészt, amelyet cserélni szükséges egy csereperiódus beállta folyamán. A készlet tartalma a motortól függően változik. 

A legtöbb járműnek csak egy vezérműszíj van. Ennek ellenére vannak olyan járművek, amelyekbe két vezérműszíj van felszerelve. Például a VW T4 2.5 TDI-jén. Az egyik szíj vezérli a befecskendező szivattyút, a másik pedig a vezérműtengelyt.
 
Mivel a vezérműszíj közel van a motorhoz és gyakran nehéz elérni, a fogasszíj cseréje általában viszonylag hosszú időt vesz igénybe.
Attól függően, hogy a motort hosszirányban vagy keresztirányban telepítették-e (és az adott jármű egyedi kialakításától függően), először különféle egyéb alkatrészeket kell szétszerelni.

Ha a motort hosszirányban telepítik, akkor általában el kell távolítani a lökhárítót, a hűtőt, beleértve a ventilátort, hosszbordás szíjakat, fogazott szíjfedőket, a főtengely-szíjtárcsát, a feszítőgörgőt, és a vízszivattyút.

Keresztirányban felszerelt motorok esetén először a jobb első kereket és a kerékjáradi dobokat el kell távolítani. Ezután a hosszbordás szíjak leszerelését követő eljárás hasonló.
 
Rendkívül fontos, hogy a fogaskerekeket előre megjelöljük, hogy felszereléskor a megfelelő helyzetben legyenek. Vezérlés cseréje esetén speciális célszerszámok használata szükséges, hiszen az esetleges nem szakszerű csere eltérés esetén a motor súlyos károsodást szenvedhet.

 

 
# Vezérműszíj élettartama, csereperiódus

Forrás: ketmolnarauto.hu, 2020-03-07 11:15